Tuesday, October 2, 2007

Analisis kajian-Soal selidik 2 : Terhadap pihak governans

Analisis soal selidik untuk pihak governans juga sama iaitu ia merujuk kepada penyataan di dalam soal selidik yang kami edarkan. Anda boleh merujuk soal selidik ini pada post yang terdahulu.

Analisis kajian-Soal selidik terhadap pihak governans Bagi soal selidik yang melibatkan pihak governans, sebanyak 12 penyataan dan 6 soalan telah disediakan. Soal selidik kami adalh berdasrkan skalar. Berdasarkan data yang telah kami perolehi, sebanyak 40% menyatakan setuju bagi penyataan ‘a’ dimana mangsa-mangsa banjir telah memberikan kerjasama dalam pemberian bantuan oleh pihak governans.
Penyataan 'a' :Mangsa-mangsa banjir telah memberikan kerjasama semasa urusan pemberian bantuan oleh pihak governans.
Bagi penyataan berikutnya,iaitu penyataan 'b' , 70% daripada mereka menyatakan sangat setuju bahawa mereka menerima bantuan daripada pihak luar kepada mangsa banjir. Seterusnya, untuk penyataan 'c' ,sebanyak 45% daripada responden kami menyatakan sangat setuju dengan bantuan yang diberikan oleh pihak luar yang sangat mencukupi serta tiada masalah dalam pengurusan.Sebanyak 45% daripada responden kami menyatakan tidak pasti untuk penyataan ‘c’ bahawa perbezaan kawasan parlimen telah mendatangkan kesan keatas urusan pembahagian bantuan.
Penyataan 'b' :Terdapat pelbagai bantuan atau sumbangan daripada pihak luar kepada mangsa banjir.
Penyataan 'c' :Bantuan daripada pihak luar amat mencukupi dan pihak pentadbir tidak mempunyai sebarang masalah untuk menguruskannya.


Untuk penyataan seterusnya iaitu penyataan ‘d’ , sebanyak 35% responden kami menyatakan tidak pasti dimana mangsa-mangsa banjir telah dipindahkan dalam masa yang singkat. Manakala bagi penyatakan ‘e’ sebanyak 35% telah menyatakan sangat setuju bahawa mangsa-mangsa banjir telah menerima bantuan yang secukupnya daripada pihak pentadbir dan kebajikan mereka juga diuruskan dengan baik oleh pihak governans.
Penyataan 'd' : Adakah perbezaan kawasan parlimen di Kota Tingg telah mendatangkan kesan ketika urusan pembahagian bantuan?
Penyataan 'e' : Mangsa-mangsa banjir telah dipindahkan dalam masa yang singkat dan tiada masalah semasa proses pemindahan.

Untuk penyataan seterusnya iaitu penyataan ‘g’ sebanyak 35% menyatakan tidak setuju bahawa pembangunan yang dijalankan oleh pihak mereka merupakan punca berlakunya banjir.Seterusnya, Sebanyak 50% responden kami telah menyatakan sangat setuju bagi penyataan ‘h’ bahawa penambahbaikan sedang rancak dilakukan oleh pihak mereka.
Penyataan 'g' :Pembangunan yang dijalankan oleh pihak pentadbir merupakan antara penyebab berlakunya banjir.
Penyataan 'h':Kerja-kerja penambahbaikkan kini semakin rancak dilakukan oleh pihak pentadbir dan juga dari pihak kerajaan sendiri.


Bagi penyataan ‘i’ pula 40% menyatakan setuju bahawa semua pihak atasan dan pihak governans memberi bantuan kepada mangsa banjir.Walaubagaimana pun, bagi penyataan ‘j’ terdapat 2 pendapat yang menyatakan bahawa sebanyak 45% setuju dan sangat setuju dalam penyataan memberikan komitmen yang tidak berbelah bagi tanpa mengira masa dan lokasi dalam menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir.
Penyataan 'i' :Semua pihak atasan seperti JKKK,Ketua kampung dan juga pegawai daerah bekerjasama semasa memberikan bantuan kepada mangsa banjir.
Penyataan 'j' :Pihak anda telah memberikan komitmen yang tidak berbelah bahagi tanpa mengira masa dan lokasi dalam menyalurkan bantuan kepada mangsa banjir.
Manakala sebanyak 60% bagi penyataan ‘k’ menyatakan sangat setuju dalam hal menguruskan mangsa banjir dengan bertindak pantas dan bijak oleh pihak mereka.
Penyataan 'k' : Pihak anda telah bertindak pantas dan bijak dalam menguruskan mangsa banjir.
Penyataan ini telah membuktikan keatas penyataan seterusnya iaitu peyataan ‘l’, sebanyak 45% menyatakan sangat tidak setuju bahawa pihak mereka memberi bantuan kepada kawasan lingkungan yang berhampiran sahaja.
Penyataan 'l' :Pihak anda memberikan bantuan kepada kawasan linkungan/kawasan berhampiran pihak anda sahaja.
Manakala, bagi penyataan ‘n’ dan ‘o’ terdapat sebanyak 75% menyatakan ya, untuk menjalankan tanggungjawab menguruskan mangsa banjir di Kota Tinggi adalah sebahagaian daripada tugas mereka serta 75% juga menyatakan ya, bahawa pihak mereka benar-benar bersedia sebelum gelombang banjir pertama berlaku seiandainya berlakunya musibah tersebut di tempat mereka.
Penyataan 'n' :Tanggungjawab menguruskan mangsa banjir di Kota Tinggi juga merupakan sebahagian daripada tugas anda.
Penyataan 'o' :Pihak anda telah benar-benar bersedia sebelum gelombang banjir pertama berlaku seandainya berlakunya musibah tersebut di tempat anda.


Bagi penyataan ‘p’, ‘r’ dan ‘s’, telah berkongsi peratusan iaitu sebanyak 65% menyatakan ya, bahawa wujudnya kesulitan yang dialami oleh mereka dalam pengurusan, walaubagaimanapun masih wujudnya keserasian dan kesefahaman di kalangan pihak yang menguruskan mangsa banjir dengan pihak mereka serta peristiwa banjir ini mencetuskan keserasian dan interaksi yang baik antara pihak mereka dengan pihak lain.
Penyataan 'p' :Wujud kesulitan dalam pengurusan banjir di Kota Tinggi ini.
Penyataan 'r' :Wujud keserasian dan kesefahaman di kalangan pihak yang menguruskan mangsa banjir ini.
Penyataan 's' :Peristiwa banjir ini mencetuskan keserasian dan interaksi yang baik antara pihak anda dan juga pihak lain.



Akhir sekali bagi penyataan ‘t’ sebanyak 90% menyatakan ya, bahawa kecekapan dalam apa jua tugasan adalah menjadi satu agenda yang dititikberatkan oleh pihak mereka.
Penyataan 't' : Kecekapan dalam apa jua tugasan adalah menjadi satu agenda yang dititikberatkan oleh pihak anda.

No comments: