Sunday, September 9, 2007

Pemuliharaan Perbandaran Bandaraya Georgetown

Dalam usaha untuk mengekalkan dan mempercepatkan lagi proses pembandaran di Georgetown, beberapa langkah jangka panjang telah di ambil..Antaranya..

Unit perancangan kawasan pusat (Central Area Planning Unit (CAPU))
Cadangan pemuliharaan kawasan bandaraya Georgetown diperkenalkan dalam tempoh awal 1970an. Pemuliharaan kawasan bandar secara rasminya disebut buat pertama kalinya dalam Pelan Perlingkungan Sementara Bandaraya yang disediakan oleh CAPU untuk bandaraya Georgetown. Dalam pelan ini kawasan yang sesuai dipulihara telah dikenal pasti dan ini meliputi kawasan yang dilingkungkan oleh Jalan Penang, Lebuh Chulia dan Lebuh Pantai dan kawasan yang dilingkungkan oleh Lebuh Magazine, Jalan Brick Kiln dan Jalan Bridge. Pada ketika itu tidak terdapat polisi atau garispanduan khusus untuk memandu pembangunan dalam kawasan ini. Kawalan perancangan ialah melalui nisbah plot. Pembangunan fizikal pesat dalam tahun 1970an dan 1980an ekoran kejayaan sektor ekonomi mengarah kepada pengenalan nisbah plot pembangunan yang tinggi dalam kawasan bandaran.

Rancangan Struktur Majlis Perbandaran Pulau Pinang
Kerajaan Negeri Pulau Pinang menerima pakai Akta Perancangan Bandar dan Desa, 1976, Akta 172, pada 1 Januari 1985. Bahagian III, Akta 172 mengwajibkan pihak berkuasa tempatan menyediakan pelan-pelan pembangunan iaitu Pelan Struktur dan Pelan Tempatan. Sekyen 7 memerlukan pihak berkuasa tempatan sebelum menyediakan deraf Rancangan Struktur menjalankan tinjauan dalam kawasannya. Penemuan-penemuan daripada tinjauan ini diterbitkan dalam Laporan Pemeriksaan Rancangan Struktur.


Kawasan-kawasan Pemeliharaan Bandaraya Georgetown

No comments: